Kinderboeken … die iets met je doen

Het prentenboek spreekt tot de meeste kinderen, het spreekt tot het kind in ons allemaal

Kinderboeken geven een unieke haal-en-breng ervaring op alle pagina’s. De woorden, beelden, het verhaal, de thema’s en het formaat leiden tot nieuw begrip, nieuw begrijpen. Kinderboeken lezen en delen in het gezin, op school, met vrienden, voorgelezen door de leerkracht, vader of moeder, leggen de basis voor zelf lezen en geven een hele mooie eerste leeservaring.

Een springplank voor de verbeelding

De meeste prentenboeken zijn zo geschreven dat het vocabulaire aansluit bij de leeftijd van kinderen, die niet altijd zelf kunnen lezen. Daarmee hebben prentenboeken twee essentiële functies: ze worden eerst voorgelezen aan jonge kinderen en dan kunnen kinderen de prentenboeken zelf lezen als ze beginnen met lezen. Sommige prentenboeken worden geschreven voor oudere kinderen, om onderwerpen en thema’s voor deze oudere kinderen te belichten.

In onze scholen krijgen kinderen ook prentenboeken voorgelezen of kunnen ze zelf prentenboeken lezen. Via prentenboeken verbinden kinderen dingen om hen heen met elkaar, delen ervaringen en meningen met andere kinderen en praten over wat hen bezighoudt.

Een prentenboek kan een thema verdiepen of ondersteunen. Ook kan een prentenboek gebruikt worden als voorbeeld om zelf een verhaal te schrijven, vanuit verbeelding of eigen ervaring. Het belangrijkste is dat een prentenboek de leesvaardigheid stimuleert, het belang van woorden begrijpen benadrukt, de kracht van een verhaal laat zien en de verwondering van illustraties.

Alle boeken van Levendig Uitgever zijn verkrijgbaar in de (online) boekhandel. En ook direct in de Levendige Boekwinkel.